MaleKarpaty.com
Tip: Pridajte obsah na malekarpaty.com a odmeníme vás pekným darčekom.

Objavte zákutia Rybárne a zámočku Solírov

Vydajte sa po stopách histórie a pekných turistických zaujímavostí do blízkosti Horných Orešian, časti Majdánske.

Rybáreň
11.16 km
Horné Orešany
8. 3. 2014 17:31 | © 2014 MaleKarpaty.com, Alexander Lačný

Príjemne strávený deň môžete zažiť, ak sa vydáte do Horných Orešian, časti Majdánske. Práve v tejto miestnej časti naďabíte na prvú historicko-technickú pamiatku. A to starý závod na spracovanie drevnej hmoty - Chemická továreň Smolenice, ktorú dal vybudovať gróf Jozef Pálffy.  Továreň bola  vybudovaná v rokoch 1880–1883 a presnejšie, slúžila na chemické spracovanie dreva suchou destiláciou. Produkovala najmä drevné uhlie, drevný lieh, octan vápenatý – kyselinu octovú, acetón a decht.  Všimnite si pri tom vežičku tohto závodu. Nepripomína Vám dačo? Na tradícii tejto továrne bol neskôr postavený závod na výrobu farieb – Chemolak Smolenice.

Do závodu viedla sieť lesných železničiek, ktoré zvážali drevo na spracovanie z blízkeho aj širšieho okolia. Ako pohon boli využívané kone a neskôr aj parné, či motorové mašinky. Z kopca sa potom využíval samospád.

Pokračujúc po asfaltovej ceste popri Chate Majdán narazíte na zelenú turistickú značku. Tá Vás bude ďalej viesť až na rázcestie ku Rybárni. Za poslednými domami a chatami sa nachádza menšie parkovisko, kde môžete zaparkovať svojho „tátoša“. Ďalej je vjazd autom zakázaný!

Na tomto mieste začína Náučný chodník Majdán, ktorý Vás prevedie celou Parinskou dolinou. Tak sa nazýva totiž dolina, po ktorej budete ďalej kráčať J. Náučný chodník tu vybudovali Lesy SR, OZ Smolenice. Obsahuje päť zastávok (Olšovský mlyn, Husí stok, Rybáreň, Vodná nádrž Parina a Močiar. V roku 2011 bol náučný chodník dobudovaný o krasové javy Kuchynsko-orešanského krasu. Nájdete tu temer všetky formy krasu. Oboznámite sa so vznikom jaskýň a po ceste môžete naraziť okrem jaskýň aj na vyvieračky, ponory, priepasti, či závrty, ktoré odvodňujú krasové plošiny.

Pri smerovníku (rázcestie Rybáreň), odporúčame zísť zo zelenej turistickej značky a pokračovať priamo po asfaltke smerom na Rybáreň. To je druhá významná pamiatka po rodine Pálffyovcov. V roku 1876 ju dal vybudovať gróf Móric Pálffy na horskej bystrine. Vybudoval tu sieť rybníkov pre chov lososovitých rýb. Dnes pozostáva z 18 rybníkov, v ktorých sa chová pstruh potočný a pstruh dúhový.  Ryby z týchto rybníkov si môžete zakúpiť priamo v Smoleniciach na lesnom podniku. V roku 1848 tu boli vysadené dva solitéry smreka obyčajného na počesť korunovácie cisára Františka Jozefa I.

Z Rybárne pokračujte ďalej po asfaltke. Už po pár krokoch uvidíte vodnú nádrž Parina. Tu môžete načerpať sily a pokračovať dolinou ďalej. Za širokou zákrutou po pravej strane sa nachádza náučná tabuľa informujúca o jaskyniarskej lokalite (závrte) pod názvom Orešanská sonda. Jemným vychýlením z trasy a vystúpaním po žľabe sa dostanete na krasovú plošinu, kde sa nachádza spomínaný závrt.  Pracujú v ňom trnavskí jaskyniari a veria, že sa raz tadiaľto dostanú do väčšej jaskyne.

Ak budete postupovať od náučnej tabule ďalej po asfaltke, po pár stovkách metroch prídete na neoznačené rázcestie (križovatku). Tu sa môžete rozhodnúť, či ďalej pôjdete po trase náučného chodníka k lokalite Močiar – odbočíte vpravo. Alebo sa chcete pozrieť na prekrásny lesný zámoček Solírov – odbočíte vľavo. Ak pôjdete rovno, prídete na Sklenú hutu. Odkiaľ môžete ďalej navštíviť málo navštevovaný vrch – vlastne dva vrchy Geldeku (Jelenca), alebo dôjsť až do Dolian, či Sološnice.  Dĺžka trasy náučného chodníka od Majdánskeho po lokalitu Močiar 5,5 km, vo veľmi miernom prevýšení. Trasa je preto vhodná aj pre menších návštevníkov.

Prajeme Vám príjemný turistický zážitok.

Foto: Alexander Lačný, Marek Boháček

Poloha na mape

zväčšiť mapu

Trasa

Trasa vo formáte KML na stiahnutie

GPSObjavte zákutia Rybárne a zámočku Solírov (KML)

Nastavenia

• -

Komentáre

andrejka | 10. 6. 2014 14:08 | mail
V texte som sa pomýlila. Odbočili sme doľava.
andrejka | 10. 6. 2014 14:07 | mail
Dobrý deň, dnes sme navštívili rybáreň a chceli sme pokračovať po trase na Solírov. Odbočili sme na neoznačenom rázcestí doprava, ale lesná cesta nás zaviedla na zelenú značku na cyklocestu asfaltovú, ktorá viedla na zabité- smerom hore a smerom dole viedla na rázscstie s ukazovateľmi, ktoré sa nachádza za husím stokom. Neviete prosím Vás kde sme spravili chybu? Nevedeli by ste nám poradiť presnejšie inštrukcie, ako sa dostať z rybárne - nádrž Parina na zámoček Solírov.

ďakujem
Alexander Lačný | 6. 4. 2014 13:59 | mail
Dobrý deň, áno trasu zvládnete aj detským kočíkom. Cesta je asfaltová.
Jana Malovcová | 4. 4. 2014 23:12 | mail
Dobrý deň, prosím, je možné absolvovať túto trasu i s detským kočíkom? ďakujem za odpoveď.
Jana Malovcová | 4. 4. 2014 23:04 | mail
Alexander Lačný | 11. 3. 2014 21:11 | mail
Pani Lančaričova, my nepišeme, že sa nachádza Solírov pri obci Horné Orešeny. Píšeme " Vydajte sa do blízkosti HO, časti Majdánske" Pre čitateľa nie je potrebné vedieť, v akom katastri sa čo nachádza. Mimochodom väčšia časť trasy je v katastri obce Horné Orešany. Trasu sme koncipovali od časti Majdánske, preto to je v úvode takto spomenuté...
Anna Lancaricova | 9. 3. 2014 20:50 | mail
Kastiel Solirove sa nachadza v katastri obce Dolne Oresany, nie pri obci Horne Oresany

Pridať komentár

Formátovanie príspevku: hrubé  podčiarknuté  kurzíva

naucnetabule.skSpeleoškolaVýškaritrnavskyhlas.sk

malekarpaty.com facebook google rss

Fotogaléria

Odkazy

43-slavnostne-otvorenie-nch-majdan-75283546.jpg43-slavnostne-otvorenie-nch-majdan-22084195.jpg43-slavnostne-otvorenie-nch-majdan-18492835.jpg43-slavnostne-otvorenie-nch-majdan-5388046.jpg43-slavnostne-otvorenie-nch-majdan-23803701.jpg43-slavnostne-otvorenie-nch-majdan-28879397.jpg